Prima pagina

2017-02-03

Fata cu cercel de perlă de Jan Vermeer

Reflexii.

Artă. 

fata-cu-cercel-de-perla-jan-vermeer-1665

Sursa foto
Portretul acestei femei este una dintre capodoperele pictorului olandez Johannes-Jan Vermeer. Deși Vermeer a pictat doar 35 de tablouri, este considerat drept unul dintre cei mai mari pictori olandezi. Din tehnicile lui, mai ales cele privind lumina, s-au inspirat artiștii moderni, inclusiv Dali.
Aici, pictorul folosește drept punct focal un cercel cu perlă. Nu se știe exact cine i-a fost model. Se spune ba că ar fi fost fiica sa cea mare, Maria, ba Magdalena, fiica patronului său, Pieter van Ruijven. Varianta că ar fi fost servitoarea casei a apărut mult mai târziu, în literatura de ficțiune, și nu a fost atestată istoric.
După mai bine de 300 de ani de la pictarea portretului, în anul 2003, a apărut creația cinematografică inspirată de această operă de artă, având același titlu.

Această postare va fi înscrisă în serialul cu ”Reflexii” de la SoriN.
Ai putea să mai vezi:

24 de comentarii:

  1. Nascut in Dellft, orasul meu de suflet, Vermeer a pictat acest tablou in 1665 ...
    "Het melkmeisje" pictat in 1658 este tot asa o frumusete de tablou... este in centrul atentiei in Rijksmuseum in Amsterdam. Cind vii sa le vezi? :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ella, încă nu știu. Ezităm între ceva nou, cum ar fi Amsterdam, și revederea unor locuri pe care le-am îndrăgit tare mult: Barcelona, Paris sau Viena. Trebuie să ne hotărâm în curând, ca să facem rezervările. Dacă va fi Amsterdam, te anunț!

      Ștergere
  2. Iar sunt in incurcatura, si nu stiu ce sa scriu. Asa ca scriu o... platitudine: e superb tabloul!
    Cercelul pare a fi... al treilea ochi. :)
    Iti doresc, cu drag, weekend minunat!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Diana, uite că n-a fost o platitudine! :))

      Weekend minunat și ție, draga mea!

      Ștergere
  3. ... si cu toate astea publicul larg cunoaste doar povestea scrisa de Tracy Chevalier, o fictiune dupa cum ai zis si tu.

    Nu puteam sa nu dedic o postare acestui tablou devenit iconic in ultimii douazei de ani, concurand-o chiar pe Gioconda, aventurandu-ma intr-o speculatie la limita absurdului ;)

    https://exergy33.wordpress.com/2008/01/31/fata-cu-cercel-de-perla/

    RăspundețiȘtergere
  4. Încă o operă minnată, pictată de aceşti uimitori olandezi - mari iubitori de frumos! Un popor mic, dar care a dat lumii numai lucruri măreţe. Bravo lor!
    Sărut mâna, doamna Zina şi să aveţi un weekend cât mai frumos! :-)

    RăspundețiȘtergere
  5. Minunata alegere!Face parte dintre micii maestri olandezi,ale caror opere le-am admirat
    la Rijksmuseum din Amsterdam.Jan Vermeer van Delft,catalogat ca pictor olandez baroc,are
    o reputatie crescanda,considerat unul din cei mai mari pictori olandezi ai varstei de aur.
    Salvador Dali nu se sfia sa-l declare mai presus decat toti pictorii lumii !
    As spune ca este un maestru al luminii:observam prezenta,de regula,a unor minunate ferestre,care pun in valoare ce doreste pictorul.primele tablouri erau de dimensiuni mai mari,cu subiecte religioase,istorice sau peisaje din Delft,moralizatoare(Proxeneta,Fata dormind)."Femeie citind o scrisoare la fereastra",Fata cu cercel de perla"(cea prezentata de tine, Zina),au o forta de expresie deosebita,o armonie a culorilor,o lumina magica,ultima,cu chipul radios si o privire intrebatoare,este de o maiestrie absoluta;ca si,as zice eu,"Ofiter cu o fata razand","femeie tinand in mana o balanta"-
    cu niste albastruri diafane,si cele patru expuse la Amsterdam...Am remarcat in toate picturile lui van Delft,ca nu exista umbra intunecata,sunt minutioase modele de covoare,draperii,vitralii...
    Intre 1995-1996 a avut loc o grandioasa Retrospectiva,n-am prins-o !
    Multumesc pentru prezentare,draga Zina !Ai cadou doua filmulete ! Pupici !

    -

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu plăcere! Multumesc si eu pentru filmulete!

      Ștergere
  6. Deosebita prezentarea de azi ca si comentariile ei complexe, ca cel al Nataliei. Mi-a placut enorm acest tablou si pentru ca -X- aminteste de Gioconda, cred ca prima optiune ar fi tabloul creat de Vermeer si nu surasul atat de celebru. Privirea mi se pare de o naturalete exceptionala si intregul chip are ceva imposibil de uitat.
    Multumesc, draga Zina si sa ai un weekend minunat! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Surâsul celebru, dar nu prea frumos... Mărturisesc sincer că nu îmi place Gioconda, deși am văzut-o în original, la Luvru. Mie mi se pare chiar urâtă.
      Cu drag, Suzana, duminică plăcută!

      Ștergere
  7. Deosebita expresia fetei...Ce talent! Nu pare un tablou foarte complex, dar privirea personajului spune atat de multe. Nu stiam de film, m-ai facut curioasa.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Merită să vezi filmul. Colin Firth și Scarlett Johansson fac niște roluri de zile mari.

      Ștergere
  8. Ce interesant!Îmi plac misterele.hi,hi.

    RăspundețiȘtergere
  9. multumim, o duminica frumoasa!!!

    RăspundețiȘtergere
  10. Superb tabloul ce ilustreaza atat de bine tehnica luminii care cade pe chipul fetei, dandu-i stralucire. Cercelul si esarfa din par completeaza chipul luminos si privirea parca te sfredeleste intrebator. Am fost la Amsterdam si cele doua celebre muzee, mi-as dori sa ajung si la Delft sa vad acasa fabricutele si celebra ceramica.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Noi abia ne întrebăm dacă să mergem sau nu la Amsterdam... Mă atrag muzeele acelea ca un magnet! ☺

      Ștergere
  11. Am citit cartea, Tracy Chevalier. Mi-a placut tare, tare mult. Atat de mult incat am cautat multa informatie despre Vermeer si despre tablou.
    Acelasi lucru s-a intamplat si cu cartea Un apartament la Paris, cu pictura lui Boldini :)
    Zile frumoase!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cel mai important este, însă, că ai revenit!

      Săptămână minunată, Evelyn! ☺

      Ștergere
  12. Atarna greu in balanta muzeele olandeze pentru o destinatie de vacanta a unui iubitor de arta :) Nici eu n-am fost inca in Olanda, decat in trecere, dar tare as vrea sa vad capodoperele maestrilor olandezi la ai acasa.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, e un motiv serios, dar... mai vedem! ☺

      Ștergere

Vizitele voastre mă bucură, părerile voastre mă interesează. Vă mulțumesc !